Veel kleinkinderen kijken niet meer alleen naar tv-programma’s. Ze volgen mensen op YouTube en kijken daar wat ze willen, wanneer ze willen. Als opa of oma (en ouders) is het af en toe niet bij te benen wat ze nou precies doen. Daarom geven wij een kleine uitleg van het nieuwste fenomeen: YouTube met zijn Vloggers en Challenges.
Je hoort het steeds vaker: op YouTube filmpjes kijken is een dagelijkse bezigheid van kleinkinderen. Op een jonge leeftijd ontdekken ze de website al en klikken ze op de grote hoeveelheid filmpjes die het hen aanbiedt. Steeds meer kleinkinderen zijn verslaafd aan apps, Facebook en YouTube, blijkt uit een onderzoek van het CBS eind vorig jaar.
YouTube
YouTube is een website waar gebruikers filmpjes kunnen publiceren en bekijken. Het is een andere vorm van social media. Zodra je iets plaatst, oftewel upload, heeft YouTube het recht om dat filmpje te hergebruiken en te verkopen. Het is in feite een groot archief van verschillende soorten video’s. Het motto van de website is immers “YouTube, Broadcast Yourself”.
Je kan gelijk op de site al filmpjes bekijken, daar heb je geen account voor nodig. Zodra je een reactie wilt geven op het filmpje of het filmpje een duim omhoog of omlaag wilt geven, heb je een account nodig. Om video’s te kunnen uploaden moet je tevens een gebruikersnaam, oftewel een account, hebben.
Een aantal filmpjes bevatten een inhoud die niet voor alle oogjes beschikt is. Dan zit er een leeftijdslimiet op. In dat soort gevallen heb je tevens een account nodig, zodat je toegang kunt krijgen. Voor je kleinkind betekent dit dat sommige filmpjes, zoals het hoort, niet beschikbaar zijn voor hun jonge ogen.
“Op deze manier heb je weer een andere onderwerp
waar jullie het gezellig samen over kunnen hebben”
Vloggers
Een genre filmpjes op YouTube heten ‘vlogs’. Vlog staat letterlijk voor Video Blog. Het zijn filmpjes waarin iemand zijn dag filmt. Die persoon houdt dan een video dagboek bij als het ware. Er zijn een hoop mensen die bekend zijn geworden met hun vlogs: zij noemen zichzelf Vloggers. In Nederland zijn er ook een aantal beroemde vloggers, zoals Enzo Knol. Deze volgers hebben een grote invloed op de jeugd van tegenwoordig en worden ook vaak ingezet om reclame te maken voor producten en diensten.
Challenges
Een ander fenomeen op YouTube is het concept ‘challenges’. Challenges zijn een vorm van uitdagingen. Het is een bepaalde activiteit die iemand moet uitvoeren en terwijl ze daar mee bezig zijn, filmen de mensen die het doen de uitdaging.
Een bekende, en gevaarlijke, is de Cinnamon Challenge. Bij de Cinnamon Challenge moet je een eetlepel kaneel eten. Dit kan echter faliekant mis gaan: afgelopen jaar is er nog een jongetje van 13 door deze uitdaging in een coma geraakt. Gelukkig heeft hij het overleefd.
Maar er zijn ook onschuldige challenges of challenges die een goed doel dienen. Zo was er ook de Ice Bucket Challenge, ook wel bekend als de ijsemmeruitdaging. Bij deze actie werden mensen uitgedaagd om een emmer ijswater over hun hoofd te gooien. Als iemand uitgedaagd is en dit niet deed, dan moest die persoon geld over maken naar de ALS-organisatie. Deze wereldwijde hype leverde de stichting ALS Nederland een miljoen euro op.
Praten met je kleinkind
Nu weet jij als hippe opa of oma precies wat YouTube inhoudt, wat Vloggers zijn en wat je kleinkind bedoelt als hij/zij het over challenges heeft. Zeker wat oudere kleinkinderen zijn erg bekend met het YouTube fenomeen. Op deze manier heb je weer een andere onderwerp waar jullie het gezellig samen over kunnen hebben. Je kleinkind zal je een stoere opa of oma vinden omdat jij weer helemaal op de hoogte bent van de nieuwste trend.
Ben jij ook een trotse grootouder en wil je op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief
Bedankt voor de aanmelding
Er ging iets fout. Probeer het nogmaals
Comments are closed.