Wist jij dat kinderen steeds minder tijd krijgen voor ongestructureerd ofwel vrij spel? Dat is jammer, want een kind dat niet speelt voelt zich sneller negatief of angstig. Ook later, als het volwassen is. Spelen maakt weerbaar en leert je in oplossingen denken. Waardoor je veel minder snel van je stuk raakt in lastige situaties.
Zorgwekkend: westerse kinderen spelen minder
Het gamen op een computer of ander gaming apparaat is niet de schuldige. Gaming is juist in een groot Amerikaans onderzoek naar ‘gespeelde tijd’ opgenomen als een vorm van vrij spel. Maar zelfs voor computerspelletjes hebben kinderen minder tijd. Kinderen in de Westerse wereld besteden namelijk steeds meer tijd op school en aan huiswerk. Daarnaast gaan ze ook meer met de ouders boodschappen doen of is hun agenda op een andere manier door volwassenen ingevuld.
Dat is jammer, want alleen al het leren om zelf tijd in te delen is een belangrijke vaardigheid. Hier verlangen kinderen juist naar!
Wat is ongestructureerd, vrij spel?
Ongestructureerd ofwel vrij spel komt uit je kleinkind zelf. Hij bedenkt wat het wil doen en hoe. De enige regels die er zijn, zijn bedacht door de kinderen tijdens hun spel. Als de regels niet blijken te werken, passen ze die zelf spontaan aan. Zo leert een kind het doel van regels: ze zijn er om het samenspel leuk te houden. Een regel die teveel beperking geeft is niet goed.
De enige regels die er zijn, zijn bedacht door de kinderen tijdens hun spel
Vormen van vrij spel
Onder vrij spel vallen allerlei vormen van uitproberen. Bijvoorbeeld je lichaam leren kennen, door te schommelen en te stoeien. Of materialen leren kennen, zoals hout, water of modder. Experimenteren met gevoelens en sociale waarden kan ook. Dat gebeurt in fantasiespel. Daarmee leert je kleinkind om te gaan met zijn eigen gevoel én zich verplaatsen in een ander.
Het doel van vrij spel
Het doel van vrij spel is het proces, het ervaren. Het gaat niet om een eindproduct. Je kan dus ook niet zeggen dat een spel slecht was. Het is altijd goed.
Speelgoed en spellen die ontworpen zijn voor een cognitief leerdoel zijn daarom ongeschikt voor vrij spel. Denk aan vormpjes sorteren, tel-spelletjes tot aan sociale vaardigheidstrainingen.
Dat is geen verboden speelgoed, maar het spel met cognitieve leerdoelen en strakke structuur mag niet het vrije spel verdringen.
Hoe kan jij bijdragen aan vrij spel?
Je belangrijkste rol is dat je het vangnet bent. De grenzen die je aan het spel van je kleinkinderen stelt zijn die van veiligheid. Spelen mag nooit gevaarlijk zijn.
Dat je straks wat meer hebt op te ruimen of schoon te maken, mag de pret niet drukken. Gelukkig mag bij opa en oma meer, dus dat zit wel goed. Maar wat doe je als de kleinkinderen zeggen: “Opa, speel je mee?” Onmiddelijk dóén! Want spelen is net zo belangrijk voor volwassenen.
Ben jij ook een trotse grootouder en wil je op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief
Bedankt voor de aanmelding
Er ging iets fout. Probeer het nogmaals
Comments are closed.