Het blijkt wel dat er zoveel verschillende manieren zijn als verschillende opa’s en oma’s om je liefde te tonen. Iedereen is anders en iedere familie heeft een eigen manier van met elkaar omgaan. Maar liefde tonen hoeft in geen enkel gezin per se geld te kosten. Het is heel gezond om je (klein)kind al vroeg de waarde van geld te leren en niet alle waardering in fysieke gevertjes uit te drukken. Maar als alles krijgen gewoon wordt vanaf al jonge leeftijd en er niet geleerd is met geld om te gaan, zijn de gevolgen op latere leeftijd voor het kind groter dan je verwacht.
De cijfers van het Nibud geven aan dat financieel opvoeden broodnodig is. Maar wat is dan een goede financiële opvoeding? Dat lees je hier.
Zakgeld en kleedgeld
Met zakgeld moet het kind een vaste periode mee uitkomen. Eerder komt er geen nieuw geld. Als je dat wel doet, is het kind gewend aan als het op is, er vanzelf weer gestort wordt. Dat valt dan tegen in de eerste maand studiefinanciering of salaris! De maand is ineens te lang voor wat er binnenkomt en nu wordt er niet meer bijgestort.
Wees wel duidelijk wat ervan betaald moet worden en wat niet. Zie het als een middel om te leren, als een deel van de opvoeding, en gebruik het niet als middel om te straffen.
Puberpost #2: “Als huiswerk werk is, waarom krijg ik dan niet betaald?!”
Sparen
De rente op spaarrekeningen, of liever gezegd de afwezigheid ervan, maakt het niet meer interessant om te sparen. Toch is het van belang om je (klein)kind te leren geld weg te leggen en op te sparen voor de grotere wensen. Stop het zakgeld voor de kleinere kinderen in een spaarpot of piekenpijp en tel de centjes als er een bedrag bijkomt. Hou de doelen realistisch en hou het bereikbaar.
Lenen
Als je (klein)kind iets groters wil aanschaffen dan dat er is gespaard, kun je overwegen om het restant aan hem of haar te lenen. Zeker als het gaat om iets dat een vervaldatum heeft, zoals een vakantie die nu goedkoper is en waar in de weken erna voor gewerkt en het terugbetaald kan worden. Juist met lenen is het besef aanleren dat iedere wens zijn eigen budget heeft, heel nuttig. Teveel kinderen raken in de problemen met online aankopen op rekening. Als het totaalbedrag eenmaal afgeschreven wordt, blijkt hij of zij ineens teveel gekocht te hebben dan de rekening toelaat. Het terugbetalen met rente doet altijd pijn. Help je (klein)kind dus door samen te bespreken wat hij wil kopen, hoe dit past binnen het budget en maak strakke afspraken over het terugbetalen. Dan is er achteraf nooit onmin over onduidelijkheid.
Let op als je (klein)kind vaak wil lenen. Dan is het goed om met elkaar te bespreken waar al dat extra geld voor nodig is. Misschien moet de maandelijkse toelage omhoog, is er onduidelijkheid over wat wel of niet zelf te betalen, of lopen zijn wensen ongelijk met zijn budget. In het laatste geval is het voor zijn leerproces zeker belangrijk hem of haar weinig te lenen.
Verleidingen door reclame
Reclame is overal en al op de allerjongsten afgestemd. Marketeers weten maar al te goed hoe een behoefte te creëren bij mensen. Als de Bart Smitfolder weer vol met kruisjes staat, is al duidelijk dat door de verleidingen van nieuw speelgoed gecreëerde behoeften ontstaan die het budget ruimschoots overtreffen. Deze kringloop houdt eigenlijk niet meer op gedurende een mensenleven: in-appaankopen hebben de Bart Smitfolder vervangen, echter, de behoeften zijn nog even groot en het budget is nog steeds te klein, net zoals het besef wat alles onder de streep kost.
“Maar ik heb dat nóóóóóóóódig !!! Ik mag ook nóóóit wat!”
Je kunt je (klein)kind helpen. Schrijf bijvoorbeeld samen alle bedragen van het gewenste op en tel dat bij elkaar. Hoe reageert je kleinkind als hij het bedrag onder de streep ziet? Hoeveel maanden zakgeld is dat? En dan schrijf je de andere wensen die er al waren er voor zijn besef nog bij. Je kunt een stapje verder in je hulp gaan door iedere wens een prioriteitencijfer te laten geven. Voor nummer 1, de belangrijkste, kan dan gespaard worden (zoveel weken zakgeld). Daarna komt ruimte voor wens nummer twee. Wenst hij dan nog steeds alles wat er op het lijstje staat? En is het a) echt zo belangrijk om te hebben en b) al het gespaar en dat geld waard? Nu is het moment om samen eens de reclames te bekijken, te bespreken en te gaan doorzien. Als het kind snapt wat erachter zit, heeft het daar zijn hele leven baat bij.
Maak er een spelletje van
Je kunt met je oudere kleinkind als spelletje reclames tellen die je bijvoorbeeld onderweg op die dag tegenkomt. Die prikkels omringen ons overal en geven onbewuste koopimpulsen af. Ook kun je eens productreviews als spelletje doen. Is het waar wat de reclame zegt? Werkt die shampoo echt zo goed? Is het spel zo leuk als de reclame jou doet verwachten?
Ik leer terwijl ik jou leer..
Leren omgaan met geld en dat goed overbrengen op de (klein)kinderen is ook voor de (groot)ouders een leerproces. Het begint bij het goede voorbeeld geven. Zoals jij praat over geld en zoals jij ermee omgaat, is voor jonge kinderen de eerste kennismaking met het bestaan van een ruilmiddel voor je behoeften. Zo gaan zij beseffen dat niet alles zomaar verkrijgbaar is. Alle kinderen kijken af. Daar leren zij het meeste van. En wat de (groot)ouders doen, gaan zij normaal vinden. Als zij standaard ook een kado krijgen als broer of zus jarig is, lijkt het allemaal niet op te kunnen. Maar zo zit de buitenwereld niet in elkaar. Wees je dus bewust van je eigen gedrag en jouw omgang met geld, vanaf het moment dat de kinderen klein zijn. Dan groeien zij op met een realistisch beeld en zijn betalingsproblemen of –achterstanden geen onderwerp van gesprek in hun puberteit.
Meer informatie?
Op de website van het NIBUD staat de Financiële Opvoedtest. Hier krijg je advies over kleedgeld, zakgeld, baantjes, enzovoort, voor kinderen tussen de zes en achttien jaar.
Lees hier meer over wat er kan gebeuren als je kinderen financieel bewust opvoedt.
Ben jij ook een trotse grootouder en wil je op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief
Bedankt voor de aanmelding
Er ging iets fout. Probeer het nogmaals
Comments are closed.